Nyitólap » A lelassult fejlődés kezelése » 6-8 hónapos csecsemő táplálása

6-8 hónapos csecsemő táplálása

Normál étrend illetve behozó táplálás 6-8 hónapos csecsemők esetében.


"Tej-alapú" táplálék:

Normál étrend:

1. anyatej a vezető táplálék
2. anyatej hiányában: anyatej-kiegészítő tápszer: egészséges csecsemők igényeinek megfelelően kifejlesztett tápszer, legkorábban 6 hónapos kortól adható, kb. 1 éves korig

100 ml:
energiatartalma: 60-70 kcal
fehérjetartalma: kb. 1,08-2,45 g

Behozó növekedéshez:

1. anyatej a vezető táplálék
2. anyatej hiányában: speciális gyógyászati célra szánt tápszer, magas energia- és tápanyagtartalommal, újszülött kortól adható (kb. 2500 g fölött) 8 kg-ig vagy 18 hónapos korig

100 ml:
energiatartalma: 100 kcal
fehérjetartalma: 2,6 g

Gyümölcsök:

Kezdetben csak a gyümölcs levét kapja a csecsemő, és ha ezt már elfogadta, akkor adható a gyümölcspép. A gyümölcsök adhatósági korát meghatározza az adott gyümölcs emészthetetlen rosttartalma (pl. magok jelenléte), tisztíthatósága (pl. az eper nehezen tisztítható) illetve allergizáló képessége (pl. déligyümölcsök).

Normál étrend:

A gyümölcsök közül kezdetben hámozott és pépesített alma, őszibarack, később a körte, sárgabarack, és ha nincs allergiára való hajlam, akkor a banán, sárgadinnye, narancs bevezetése következhet.

Behozó növekedéshez:

Mindig dúsítsuk a gyümölcspépet anyatejjel vagy speciális magas energia- és fehérjetartalmú tápszerrel. Önmagában csak gyümölcsöt ne kapjon a csecsemő, mert általában a gyümölcsöknek alacsony a kalória tartalma, és nem tartalmaznak teljes értékű fehérjét.

Zöldségek:

A zöldségek adhatósági korát meghatározza a zöldség emészthetősége, illetve emészthetetlen rosttartalma (pl. magok jelenléte), valamint az illóolaj tartalma (az illóolajok puffasztó hatásúak). Először megmosott, hámozott és puhára főzött majd leturmixolt burgonyát adhatunk, ezt követheti a sárgarépa, petrezselyemgyökér, sütőtök, fözőtök, fejessaláta, és a paradicsom leve. Amikor ezeket már elfogadta a csecsemő, akkor bővíthetjük a választékot passzírozott zöldbabbal és zöldborsóval, spárgával, parajjal és a spenóttal.

Normál étrend:

100 g főzelék energia- és tápanyagértékének növelése érdekében hozzáadható:

1. zsiradék: 1 kávéskanál olaj [2,3] és
2. magas fehérje tartalmú élelmiszer [2]: 5-10 g főtt darált hús, vagy 30 ml anyatej vagy 30 ml anyatej-kiegészítő tápszer

Behozó növekedéshez:

Mindig dúsítsunk!
100 g főzelék energia- és tápanyagértékének növelése érdekében adjunk hozzá:
1. zsiradékot: 1-1,5 kávéskanál olajat vagy vajat és
2. magas fehérje tartalmú élelmiszert: 10-15 g főtt darált húst vagy 30-50 ml anyatejet vagy 30-50 ml speciális magas energia- és fehérjetartalmú tápszert.

Hús:

Hat hónapos kor után a főzelékekhez adjunk baromfihúst. Kezdetben a szárnyasok húsa javasolt (csirke, pulyka). A húst vízben puhára kell főzni majd ledarálni, mielőtt a főzelékhez adnánk.

Normál étrend:

A javasolt arány:

100 ml főzelékhez 5-10 g hús


Behozó növekedéshez:

Fehérjedús étrendnél, a javasolt arány:
100 ml főzelékhez 10-15 g hús

Cereáliák (tejpépek, gabonapépek):

A cereáliákat a csecsemők tejpépek és gabonapépek formájában tudják fogyasztani. A tejpépek olyan élelmiszerek, melyek anyatej-kiegészítő tápszerport (vagy tejport), gabonapelyhet, növényi olajokat, vitaminokat, ásványi anyagokat valamint gyümölcsöket vagy egyéb ízanyagokat (pl. vanília, csokoládé) tartalmaznak. Csak felforralt és lehűtött ivóvizet kell hozzáadni és már kész is a finom pép.

A gabonapépek kizárólag gabonapelyhet, bizonyos vitaminokat (pl. B1-vitamint) és esetleg ízanyagokat tartalmaznak, de hozzáadott tápszerport, vagy tejport nem. Felforralt és lehűtött ivóvíz, gyümölcslé vagy tápszer hozzáadásával készíthető el.

Normál étrend:

A tejpépek és a gabonapépek íze még kellemesebbé tehető, ha gyümölcspépet vagy főtt és elturmixolt zöldséget (pl. sütőtököt, sárgarépát) is adunk hozzá.
A tejpépek energia-, tápanyagértékük és laktató hatásuk meghaladja a tápszerekét. Kínálhatjuk a baba étvágyától függően reggelire, tízóraira, uzsonnára, vagy vacsorára.
A gabonapépek energia és tápanyagértéke attól függ, hogy mivel keverjük össze a gabonapelyhet. Ha anyatejjel vagy tápszerrel készítjük el, akkor az energia és a fehérje tartalma magasabb lesz, mint ha csak felforralt és lehűtött ivóvízzel.

Behozó növekedéshez:

Energia- és fehérjedús étrendnél:
nagyon ajánlott a tejpép fogyasztása (a magas energia és fehérje tartalma miatt).
Ha gabonapépet adunk a babának, készítsük mindig anyatejjel vagy anyatej hiányában speciális magas energia- és fehérjetartalmú tápszerrel. Ha csak gyümölcslevet vagy vizet adunk a péphez, nem lesz elegendően magas az energia és a fehérje tartalma.

Frissítve: (2014.07.28.)

Miért és hogyan vezess babatáplálási naplót?


A babatáplálási napló segítségével könnyen áttekinthetővé válnak az étkezések. A naplóban rögzített adatok ismeretében megtudhatjuk, hogy naponta mennyi energiához és milyen tápanyaghoz jut a gyermekünk.

Tovább olvasom...


Baba étrendminta


Hogyan néz ki egy 6-8 és egy 9-12 hónapos csecsemő étrendje? Mikor és milyen fajta táplálékra van szüksége?

Itt megnézheted!


További kapcsolódó írások: